16 Ağustos 2013

Ev Okulu nedir?


Ev Okulu Nedir?


Ev okulu (homeschool), aslında bir çeşit okulsuzluk (deschooling), her ne kadar bize çok yeni, alışılmadık bir sistem gibi gelmese de aslında en eski eğitim sistemi olduğu gerçeğine dikkat çekmekte fayda var. Neticede medeniyet, okuldan eski bir şey değil. Tarihte kültürel ve entelektüel gelişimin en yüksek olduğu dönemlerde yaygın eğitim metodu, evde özel öğretmenler ile eğitimdir. Okul (merkezî eğitim) metodu bir çok farklı biçimlerde denense de, asla evde verilebilecek bireysel eğitimin öznel faydalarına yaklaşamamaktadır. Çocuğunun olabileceklerin en iyilerine sahip olması her anne babanın dileğidir, bugün ev okulu bunu sağlamanın yegane yoludur.
r10Günümüzde ev okulunun yaygın olarak tercih edilmekte olduğu Amerika’ da bu sistemin kullanılmaya başlanması da oldukça olaylı olmuştur. 1960′ larda 40 sene gibi bir süredir zorunlu olan ilk öğretim seviyesi okullarından toplum gerekli verimi alamadığını fark etmiştir ve aileler yavaş yavaş çocuklarını okullardan almaya, onlara evde eğitim vermeye başlarlar. Bunun en önemli sebepleri; yetersiz ve kalitesiz eğitim, istenmeyen değerlerin aşılanması ve çocuk gelişiminin sağlıksız yönde etkilenmesidir. Evde eğitimi destekleyen bir diğer kesim de çocuklarını dinî eğitim vermek isteyen ailelerdir. Çoğunluğu teşkil etmeyen bu ailelerden bazıları tutuklanır, akraba ve yakınlarından büyük tepki alır ve çocuklarının gelecekleriyle oynamakla suçlanırlar. Ancak bu, aileleri yıldırmaz ve verdikleri savaşı kazanırlar. Bugün Amerika Birleşik Devletleri’ nin bir çok eyaletinde ev okulu uygulaması yasaldır.
Ev okulu uygulaması günümüzde büyük ölçüde ekonomik nedenlerle öğrenciye bir veya birden fazla öğretmen tutmakla değil, ebeveynlerden birinin eğitimi üstlenmesi ile gerçekleşmektedir. Bu noktada önemli olan şey, öğrencinin eğitiminden sorumlu olacak kişinin bu konuda yetkin ev donanımlı olmasıdır. Bu yüzden Amerika Birleşik Devletleri’ nde bir çok eyalette ev okulunun uygulanabilirliği ile ilgili kanunlar, anne veya babanın lisans ve üzeri bir eğitim düzeyine sahip olmasını gerekli kılmaktadır.
Az önce yukarıda da belirttiğimiz üzere, ev okulunu benimseyen iki farklı kitle vardır; biri çocuklarının daha iyi ve kaliteli bir eğitim almasını isteyen aileler, diğeri ise çocuklarının belirli bir ideoloji çerçevesinde yetiştirilmesini tercih eden aileler. Bunun başında da elbette dinî eğitim gelmektedir. Ülkemizde de bu, ev okulu sisteminin uygulanabilirliği yönündeki en büyük engeldir. Zira mevcut zihniyet dinî eğitimden öcü gibi korkmakta, bunu çocuklara karşı yapılmış bir dayatma olarak görmektedir. Buna şahsen katılmıyorum, ebeveynler çocuklarının akademik eğitimlerinin yanı sıra onları diledikleri ideolojiye yönlendirmekte özgür olmalıdır, din bu ideolojilerin başındadır ve ebeveynlerin çocuklarını kendi inançları çerçevesinde yetiştirmek istemeleri kadar doğal bir talep yoktur. Şaşırtıcı olan bunca yıldır bir başkasının inancı çerçevesinde yetiştirilmelerine tahammül etmiş olmalarıdır. Yurt dışında yapılan anketler, yakın zamana kadar yaygın tercih nedeni ideolojikken, 1999 yılı itibarı ile pedagojik nedenlerle ev okulunu tercih edenlerin sayısı dinî sebeplerle tercih edenlerden fazladır ve bu rakam giderek artmaktadır, çünkü ev okulunun başarısı gözle görülür hale gelmiştir.
Bugün sırf Amerika Birleşik Devletleri’ nde ev okulu eğitimi alan iki buçuk milyonun üzerinde öğrenci vardır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder